Elektroniniai socialinės apsaugos informacijos mainai
Europos Sąjungoje migruojančių asmenų socialinę apsaugą reglamentuoja 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 883/2004 dėl socialinės apsaugos sistemų koordinavimo ir 2009 m. rugsėjo 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 987/2009, nustatantis Reglamento (EB) Nr. 883/2004 dėl socialinės apsaugos sistemų koordinavimo įgyvendinimo tvarką (toliau – koordinavimo reglamentai). Koordinavimo reglamentai apima visas pagrindines socialinės apsaugos sritis (pensijų, ligos, motinystės, nedarbo draudimo išmokas, išmokas vaikams ir kt.).
Koordinavimo reglamentuose yra numatyta, kad juos įgyvendinančios įstaigos reikalingais duomenimis keičiasi elektroninėmis priemonėmis. Šiam tikslui sukurta Elektroninių socialinės apsaugos informacijos mainų sistema (toliau – EESSI sistema). EESSI sistema skirta Europos Sąjungos valstybių kompetentingų įstaigų specialistams ir užtikrina galimybę keistis informacija greičiau ir saugiau.
EESSI sistemą sudaro europinė ir nacionalinės dalys. EESSI sistemoje dalyvauja visos Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarija ir Jungtinė Karalystė. Valstybių socialinės apsaugos įstaigos vysto savo nacionalines informacines sistemas ir jungiasi prie EESSI sistemos per prieigos centrus.
Ligonių kasos nuo 2020 m. gegužės mėnesio taip pat naudojasi EESSI sistema. Ligonių kasų Europos Sąjungos socialinės apsaugos duomenų mainų informacinėje sistemoje(EDMIS) sukurti dokumentai perduodami EESSI sistemos priemonėmis kitų valstybių sveikatos draudimą įgyvendinančioms įstaigoms. Dažniausiai ligonių kasos keičiasi informacija siekiant išsiaiškinti ar asmuo yra apdraustas valstybiniu (privalomuoju) sveikatos draudimu ir turi teisę į nemokamas būtinosios medicinos pagalbos paslaugas bei ar turi teisę gauti nemokamą sveikatos priežiūrą gyvenamojoje valstybėje.
Prie EESSI sistemos prisijungusias įstaigas įvairiose valstybėse galima rasti Europos Komisijos interneto svetainėje