Finansavimas iš valstybės biudžeto
Po to, kai 1940 m. gruodžio 15 d. buvo likviduotos ligonių kasos, Lietuvoje buvo įdiegta iš valstybės biudžeto finansuojama sveikatos apsaugos sistema. Ši sistema gyvavo ilgus sovietinės okupacijos metus. 1988 m. buvo pradėta diskutuoti ir apie sveikatos finansavimo reformą.
Sveikatos draudimo sistemos atkūrimas1992 m. buvo įkurta Valstybinė ligonių kasa (VLK), nors gydymo įstaigoms finansuoti dar buvo naudojamos valstybės biudžeto lėšos, tačiau pradėtas taikyti finansavimo pagal suteiktas paslaugas principas, atsisakyta sovietinio gydymo įstaigų finansavimo pagal lovų ar apsilankymų skaičių modelio.
1992 m. tapo sveikatos draudimo Lietuvoje atkūrimo ir tobulinimo pradžia. Sveikatos draudimo įstatymas priimtas 1996 m. Žengiant tolesniu pertvarkos keliu, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) ėmėsi ligoninių tinklo optimizavimo, dalis silpnai materialiai aprūpintų ir negalinčių teikti sudėtingesnių paslaugų medicinos įstaigų buvo perorganizuotos į slaugos ligonines, kurių šalyje labai trūko. Sveikatos priežiūros įstaigos buvo reorganizuotos į viešąsias įstaigas, gydymo įstaigos suskirstytos į tris lygius. Reformuojant sistemą, daugėjo privačių gydytojų kabinetų, klinikų skaičius, tobulėjo vaistų kompensavimo ir paslaugų apmokėjimo iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto tvarka.
Šiandien PSD vykdo šios institucijos – Privalomojo sveikatos draudimo taryba ir ligonių kasos. Ligonių kasos administruoja PSDF biudžeto lėšas (rengia PSDF biudžeto projektą, jo vykdymo ataskaitas, vykdo patį biudžetą, sudaro šio biudžeto rezervą ir jį naudoja, paskirsto PSDF biudžeto lėšas); tvarko Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registrą, PSD informacinę sistemą „Sveidra“ ir kt.; kompensuoja apdraustųjų sveikatos priežiūros išlaidas ir tuo tikslu kasmet sudaro sutartis su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis (ASPĮ), vaistinėmis ir kitais ūkio subjektais; organizuoja ir vykdo PSDF lėšomis kompensuojamų ASPĮ paslaugų, kompensuojamųjų vaistų ir MPP, ortopedijos techninių priemonių kainodaros valdymo procesą, skaičiuoja jų bazines kainas; koordinuoja TLK veiklą kt. Tai reiškia, kad ligonių kasos yra atsakingos už tai, kad fonde sukauptos mokesčių mokėtojų lėšos būtų panaudojamos teisėtai ir efektyviai, bet ir neviršijant biudžeto galimybių – visada laikantis nustatyto reglamentavimo.
Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriai:
Teritorinių ligonių kasų direktoriai
Vilniaus TLK
Kauno TLK
Klaipėdos TLK
Šiaulių TLK
Panevėžio TLK